Bułgaria – klasztory, cerkwie i IPA

Kategoria: Komunikaty Opublikowano: środa, 24 styczeń 2024 Janusz Konopnicki Drukuj E-mail

Członkowie Dolnośląskiej Grupy Wojewódzkiej IPA Polska, zrzeszeni w trzech Regionach : Głogów, Jelenia Góra i Piechowice – Uroczysko przebywali z roboczą wizytą u kolegów z IPA Bułgaria.

Wyjazd zainicjował przewodniczący Regionu IPA Głogów Artur Klimczak, nawiązując robocze kontakty z Desislavą Viktorovą z IPA Bułgaria. Tutaj koniecznym jest wspomnieć o perfekcyjnej organizacji pobytu, którą zajmowała się Desislava. Od rezerwacji hoteli, po organizację spotkań w poszczególnych regionach IPA Bułgaria. Program, jaki przygotowała nam koleżanka, był tak napięty, że niektórych punktów nie byliśmy w stanie zrealizować.

Nasza podróż rozpoczęła się od Lotniska Kopernika we Wrocławiu i trwała zaledwie 2 godziny. Wylądowaliśmy na lotnisku w Sofii, skąd wypożyczonym busem udaliśmy się w dalszą podróż. Pierwszym punktem naszej podróży było miejsce, które jest świętością dla Bułgarów : Monaster Rilski, symbol prawosławia, tożsamości narodowej, przetrwania kultury i języka bułgarskiego, duchową stolicą podczas pięciu wieków niewoli. Znajduje się na liście zabytków UNESCO.  Dzieje klasztoru sięgają XII wieku. W 1833 r. spłonął, a odbudowa w czasie osmańskiej niewoli to realizacja planu, aby ominąć narzucone przez sułtana ograniczenia do trzech kondygnacji. Finalnie wybudowano ich pięć. Bułgar potrafi. W czasie zwiedzania monastyru towarzyszył na  Prezydent Sekcji Krajowej IPA Bułgaria Ognyan Bogoev.. Z nim też zjedliśmy lunch, wymieniając poglądy, informacje i drobne upominki. Dalej dotarliśmy do Melnika, gdzie mieliśmy nocleg.  Zdobyliśmy, pokonując kilkaset schodów Mełniszki Piramidi, wysokie ściany piaskowcowe.

Następnego dnia przejechaliśmy przez Dospat, z krótkim postojem nad tamą i rejsem po zalewie utworzonym po wybudowaniu tamy w Dospat. Dalej  postój we wsi Shroka Laka, gdzie mogliśmy podziwiać Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, rzymskie mosty i specyficzną dla tego rejonu zabudowę mieszkalną aż dotarliśmy do hotelu w Czeperałe. Tutaj wieczorem spotkaliśmy się z przedstawicielami IPA Smolyan i jego rodziną. Mogliśmy z nimi zjeść tradycyjne dania kuchni bułgarskiej, a córka gospodarzy Petia , wraz z kolegą i tatą dali nam wyjątkowy koncert muzyki ( kobza ) i wokalu.

Kolejny dzień to podróż do Płowdiw. Odwiedziliśmy po drodze Monaster Baczkowski, drugi co do wielkości i rangi w Bułgarii, po Rilskim. Ciekawostką tego miejsca są dwie połączone ze sobą cerkwie. Sam klasztor , muzeum , cerkwie, refektarz pozostawiają niesamowite wrażania.

W Płowdiw oczekiwał na nas gospodarz miejsca, President IPA Płowdiw  Yuriy Denchev. Wraz z nim i przewodnikiem zwiedziliśmy Bazylikę, z niesamowitymi mozaikami. stare miasto,  antyczny teatr. Był również czas na rozmowy i wspólny posiłek. O upominkach, wspólnych zdjęciach z prezentacją flag naszych regionów, nie wspomnę. Nocleg tego dnia mieliśmy we wspaniałej winnicy w miejscowości Starosel. Jak winnica, to nie zabrakło degustacji i zakupów na powrót do domu.

Kolejny dzień to podróż do Burgas, z postojem w miejscu związanym z historią Bułgarii i Polski. Tak zwane polonika, towarzyszyły nam jeszcze nie raz. We wsi Shipka wzniesiono Pomnik Wolności. Pomnik wybudowano w 1934 r. ku czci bułgarskich ochotników i żołnierzy, którzy w sierpniu 1877 r. odpierali ataki oddziałów tureckich. Oddziały bułgarskie były wspierane przez rosyjskich żołnierzy, a w ich szeregach walczyło wiele oddziałów polskich. Na przełęczy zginęło wielu polskich żołnierzy i oficerów z Pułku Wołyńskiego, Żytomierskiego, oddziałów majora Wojno-Rodziewicza i pułkownika Lipińskiego. Ciekawostką jest to, że z pomocą słabnącym polskim oddziałom przybył pułkownik Lew Tołstoj, ten od „Wojny i Pokoju”.

W Burgas oczekiwał na nas Pavlin Kovachev, przewodniczący Regionu IPA Burgas. Z nim udaliśmy się na spacer po Burgas, przywitaliśmy się z Morzem Czarnym i zjedliśmy kolację wraz kolegami z IPA Burgas. Nastąpiła kolejna wymiana doświadczeń i zaproszenie dla członków IPA Burgas do odwiedzin naszych regionów. Wspaniałe jedzenie, rozmowy w wielu językach i plan na kolejny dzień.

Ten rozpoczął się od wizyty w Sali pamięci IPA Burgas. Do tej pory myśleliśmy, że sala IPA Regionu Jelenia Góra jest najbardziej imponującą, ale spotkanie w Burgas trochę zmieniło nasz pogląd. Wymiana pamiątek, spotkanie z policjantami, kawa i dalsza podróż. Na naszej trasie znalazło się chyba najpiękniejsze miejsce NESEBYR. Jedno z najstarszych miast w Europie. Z uwagi na liczne zabytki znajduje się na liście UNESCO. Symbole miasta : wiatraki, Cerkiew Chrystusa Pantokratora, Cerkiew Sweti Stefan, fortyfikacje i mury obronne, to tylko niektóre z zabytków. Miasto musi się znaleźć na trasie każdej wycieczki do Bułgarii.

Po wizycie w Nesebyrze dalsza podróż skierowała nas do Warny. Tutaj czekali na nas koledzy z IPA Warna. Z nimi i przewodnikiem odwiedziliśmy kolejne miejsce związane z polskością, park – muzeum Władysława Warneńczyka, gdzie zginął Król Polski, tutaj jest jego symboliczne mauzoleum. Twórca parku – muzem pułkownik Petyr Dimkow został odznaczony przez Rząd Polski orderem Polonia Restituta. To bardzo ważne miejsce dla każdego Polaka przebywającego w Warnie, również dla nas. Zwolniliśmy tempa i daliśmy sobie chwilę na zadumę. Wieczorem rozmowy, kolacja, upominki.

Kolejny dzień to blisko 500 km z Warny  do Sofii. Po drodze odwiedziliśmy urocze miejsce Wielikie Tyrnowo. Kolejne piękne cerkwie, mury obronne i spotkanie na ministerialnym szczeblu w siedzibie delegatury Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Wieczorem dotarliśmy do Sofii, gdzie spotkaliśmy się z naszym logistykiem, przewodnikiem duchowym i organizatorem wszystkich spotkań – Desislava Viktorova. Spotkanie w bardzo szerokim gronie z członkami IPA Sofia. Bardzo duża wymiana doświadczeń, informacji nawet z Zarządu Światowego IPA.

Ostatni dzień, tak jak wszystkie, odznaczał się wyjątkowym tempem. Od rama zwiedzanie Sofii, w tym Sobór św. Aleksandra Newskiego wzniesiony ku czci żołnierzy poległych w walce o niepodległość Bułgarii podczas wojny rosyjsko – tureckiej. Walkę tę wspomagały liczne oddziały polskie, rumuńskie i fińskie, o czym Bułgarzy raczej nie wiedzą. Wnętrze przepiękne, a na zewnątrz, na kopułach czyste złoto. Odwiedziliśmy także Bazylikę Sewta Sofija, katakumby, podziwialiśmy pomniki ważne dla historii Bułgarii i Sofii. Teraz już tylko na lotnisko i do Polski.

W czasie naszego pobytu spotkaliśmy się z niesamowitą życzliwością i gościnnością kolegów z wielu Regionów IPA Bułgaria. Godziny rozmów na tematy organizacyjne, wiele podpowiedzi i różnice w funkcjonowaniu naszych organizacji w Polsce i Bułgarii. Nie mogło zabraknąć zaproszenia do odwiedzin naszych regionów w Polsce.

Tekst : Włodzimierz Chmiel

Zdjęcia : Artur Klimczak

Odsłony: 1570

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

a)      dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;

b)      tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

c)       utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

1. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  2. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

a)      „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;

b)      pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;

c)       „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;

d)      „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

e)      „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

1. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  2. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  3. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  4. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Opracowano na podstawie http://wszystkoociasteczkach.pl/. Prawa autorskie przysługują IAB Polska.